5 Jenis-Jenis Aduan Pelanggan & Bagaimana Untuk Mengendalikan Mereka

5 Jenis-Jenis Aduan Pelanggan & Bagaimana Untuk Mengendalikan Mereka


Aduan pelanggan adalah hanya suatu hakikat kehidupan apabila ia datang kepada perniagaan. dan sama ada kesalahan itu terletak dengan anda atau pada keadaan yang di luar kawalan anda, anda masih perlu untuk menangani pelanggan tidak berpuas hati dan melakukan apa yang anda boleh untuk membuat perkara yang betul. Aduan yang dibuat dengan baik, dan anda boleh menghidupkan pelanggan tidak puas hati ke dalam kipas. Mengandalikan dengan baik, dan bahawa suara tunggal perbezaan pendapat boleh mendatangkan malapetaka pada reputasi talian anda.

1. PELANGGAN YANG LEMAH LEMBUT

Pelanggan lemah-lembut cenderung untuk mengelakkan konfrontasi dan tidak akan membuat aduan merkea dikenali pada masa itu. Malah, melainkan jika anda aktif mencari maklum balas pelanggan, anda mungkin tidak pernah tahu pelanggan lemah lembut tidak berpuas hati dengan perkhidmatan yang dia diterima.

Anda perlu untuk mendekati pelanggan-pelanggan ini untuk mendapatkan komen dan aduan, dan kemudian melakukan apa yang perlu untuk menangani kebimbangan mereka.

2. PELANGGAN AGRESIF

Tidak seperti pelanggan yang lemah lembut, Pelanggan agresif mengadu kuat kepada mana-mana dan semua yang akan mendengar. Pelanggan agresif diak bertindak balas dengan baik kepada mereka yang agresif sebagai balasan, dan mereka cenderung untuk menjadi acuh alasan atau sebab-sebab untuk pengalan yang tidak memuaskan.

Sambutan terbaik untuk pelanggan agresif adalah untuk mendengar aduan mereka, mengakui masalah itu, dan biarkan tahu bagaimana dan bila ia akan diselesaikan.

3. PELANGGAN ROLLER YANG TINGGI

Ini jenis pelanggan menjangkakan yang terbaik mutlak dan tidak cukup bersedia untuk membayar untuk itu. Sesetengah pelanggan-roller tinggi munasabah apabila membuat aduan mereka, tetapi yang lain mungkin bertindak lebih seperti Pelanggan agresif.

Pelanggan roller tinggi mahu tahu apa yang anda akan lakukan untuk mendapatkan kembali daripada pecahan dalam perkhidmatan pelanggan. Daripada tawaran alasan. pendekatan anda yang terbaik adalah untuk mendengan dengan hormat dan bertanya soalan untuk sampai ke punca masalah ini.

4. RIP OFF PELANGGAN

Rip-Off pelanggan tidak benar-benar mencari untuk menyelesaikan isu itu. Sebaliknya mereka lebih berminat untuk mendapatkan suatu yang mereka tidak layak untuk menerima. Jika usaha anda untuk meredakan pelanggan dipenuhi dengan sambuatan yang tidak berhati-hati "Tidak Cukup Baik" maka kemungkinan besar andan sedang berhadapan dengan Rip-Off Pelanggan.

Apabila mengandalikan adauan jenis ini, taruhan terbaik adalah untuk kekal objektif dan menyimpan persaan peribadi anda sendiri di dalam semakan. Sadarkan kedudukan anda dengan sebenar, data yang boleh diukur, dan pastikan anda dokimen segala-galanya.

5. PELANGGAN PENGADU KRONIK

Pelangan-pelanggan ini tidak pernah berpuas hati dan senantiasa mencari sesuatu yang salah. Sebagai mengecewakan kerena ini boleh menjadi, ia adalah penting ingat bahwa mereka adalah pelanggan anda dan anda tidak boleh hanya menolak aduan mereka.
5 Jenis-Jenis Aduan Pelanggan & Bagaimana Untuk Mengandalikan Mereka
Menjawab pengadu pelanggan kronik memerlukan kesabaran yang luarbiasa. Seperti Rip-Off Pelanggan, ia adalah penting untuk bertenang dan dipungul.