5 Kebaikan Berniaga Secara Online Masa Kini

5 KEBAIKAN BERNIAGA SECARA ONLINE 


Berniaga online masa kini adalah satu perkara yang tidak asing lagi. Semakin hari perniagaan online telah diterima oleh masyarakat Maiaysia mahupun dunia. Tahukah anda perniagaan online adalah salah satu cara untuk anda menjimatkan kos terutamanya bagi peniaga-peniaga yang masih baru daiam bidang perniagaan dan kekurangan modal.

1. Jimat Kos 

Tentu sahaja anda tertanya-tanya bagaimana perniagaan online dapat mengurangkan kos anda. Pertama, untuk berniaga secara online anda tidak periu ada sebuah kedai fizikal, cukuplah anda menyediakan sedikit ruang dirumah anda untuk anda menyimpan stok-stok produk yang ingin anda niagakan. Maka dengan cara ini anda telah pun mengurangkan kos untuk membeli atau menyewa sebuah kedai.

2. Boleh berniaga 24 Jam! 

Jika anda berniaga secara online anda boleh tentukan sendiri berapa jam anda ingin jalankan perniagaan sehari. Walaupun anda tidak berada di hadapan laptop ataupun komputer anda masih mampu mendapatkan pelanggan! Ini kerana website anda di Internet berfungsi selama 24 jam sehari, bila-bila masa sahaja pelanggan boleh membuat tempahan di kedai online anda walaupun ketika anda sedang tidur!

3. Jaringan Pelanggan Luas

Melalui Internet anda mampu mendapatkan ramai pelanggan jika kaedMi pemasaran yang anda gunakan adalah bagus. Anda juga boteh mendapatkan pelanggan dari luar negara jika anda inginkan. Antara medium-medium yang anda boleh gunakan adalah blog, website, Facebook dan macam-macam lagi. Jika anda mempunyai website, seluruh dunia mampu untuk melihat produk-produk yang anda niagakan, maka dengan ini anda bukan sahaja dapat berntaga dengan masyarakat di sekeliling anda, malah masyarakat yang berada di tempat lain hanya secara online.

4. Mengumpul Data Pelanggan 

Antara salah satu fungsi terbagus Internet dalam bidang perniagaan talah, ianya dapat membantu kita menyimpan data-data pelanggan. Maka anda tidak periu menyusahkan diri anda untuk menulis data setiap pelanggan yang membeli barang dari anda. Jika anda mengunakan sistem website kami , secara automatik peianggan yang membeli barang dari anda, anda akan mempunyat data peianggan tersebut. Secara tak langsung ini memuciahkan anda untuk beMubung dengan pelanggan sedia ada anda.

5. Berniaga di Mana-mana Sahaja 

anda mempunyat kedat secara oniine anda boteh uruskan kedat oniine anda dimana-mana sahala anda berada asaikan anda mempunyai akses kepada tnternet. Walaupun anda sedang bercuti di luar negara anda masih mampu menguruskan kedat anda dan mengetahut sama ada mendapat tempahan dan petanggan ataupun tidak.