7 Proses Dalam Membuat Keputusan Yang Baik dan Benar

7 Proses dalam Membuat Keputusan Yang Baik dan Benar


1. Definisi Masalah Masalah adalah halangan atau rintangan yang menyebabkan peluang iociak diperoleh. Ciri utama masalah adalah halangan yang paling sukar atasi

2. Mengenalpasti factor penghalang Faktor penghalang perlu di ambil kira untuk disenaraikan sebagai langkah berjaga-jaga serta mencari cara untuk mengatasi halangan yang ada Contoh,seorang pekerja yang rajin dan berkebolehan akan menghadapi halangan yang boleh membantutkan kenaikan pangkat.

3. Membina Pilihan : Bina beberapa pilihan setelah masalah / peluang dikenalpasti beberapa penyelesaian boleh dibuat . maklumat dan data yang di kumpul hendaklah dianalisis secukupnya dan pilihan penyelesaian disenaraikan.

4. Analisis Pilihan : Proses menilai alternative memberi ruang untuk membahaskan pilihan-pilihan yang ada & mengeluarkan yang terbaik. Berbincang dengan beberapa orang yang mempunyai kepentingan yang sama juga membantu untuk kita mengambil tindAan tepat.

5. Pilihan Alternatif Terbaik o Hasil daripada penialaian alternatif & meletakkan wajaran ke atas setiap pilihan membolehkan kita memilih alternatif terbaik.

6. Laksanakan penyelesaian :Alternatif yang terbaik adalah langkah yang akan diambil di dalam menyelesaikan masalah dan peluang yang ada.

7, Wujudkan Sistem kawalan & Penilaian Untuk menjadikan tindakan itu sempurna , satu sistem kawalan perlu diwujudkan.