Mengendali Aduan Pelanggan dengan Berkesan dalam Perniagaan

Aduan Pelanggan dengan Berkesan Di dalam perniagaan, rungutan pelanggan adalah satu perkara biasa. Namun demikian, ini tidak bermakna kita harus menganggapnya sebagai suatu perkara yang remeh, RUNGUTAN BiASA boleh diketepikan oleh peniaga syarikat organisasi Namun, RUNGUTAN SEBENAR perlu diambil perhatian serius.

Berikut adalah langkah-langkah yang harus anda lakukan untuk mengendalikan rungutan atau aduan pelanggan.

1. Bertenang dan Bersabar Jangan sekali-kali hilang kesabaran anda.

2. Jawab setiap panggilan dengan baik dan amalkan sikap bersabar dan bertenang.

3. Bentuk Satu Sikap Positif Pada Diri Anda Mulakan dengan mempercayai bahawa pemanggil boleh jadi betul. Sentiasa amalkan sikap ingin membantu pada suara dan kata-kata anda.

4. Jangan Ambil Perkara ini Secara Peribadi Jangan menganggap tindak-balas yang tidak menyenangkan seperti kekasaran, menjerit, mengugut dan lain-lain sebagai ditujukan kepada diri anda.

5. Dengar Aduan Dengan Teliti. Dapatkan fakta aduan. Dengar dan beri perhatian kepada setiap aduan. Pastikan pengadu telah menyatakan segala yang hendak dinyatakan kepada anda,

6. Fahami Perasaan Pelanggan , Cuba fahami perasaan pengadu atau peianggan yang marah, kecewa. kesal dan sebagainya.

7. Tunjukkan simpati anda terhadap setiap aduan yang diterima daripadanya,

8. Sahkan Yang Anda Faham Betul Utang semula fakta aduan kepada pengadu. Dapatkan pengesahan bahawa anda telah mendengar dan memahami setiap aduan pengadu dengan betul.